Michelle: "Is de recruiter straks nog nodig?"

Door: Michelle de Bruijn 20-11-2019

Categorieën
:
Algemeen,

 

Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid: robotisering en Artificial Intelligence in recruitment. Het ene event is nog niet afgelopen of het volgende staat alweer op de agenda. En overal tref je sprekers die deze onderwerpen weer aanhalen.

Oké mensen, het is duidelijk… Er zijn veel mooie automatiseringsoplossingen die het werk van een recruiter en werving- en selectiebureaus makkelijker maken. Processen worden sneller en dat biedt toegevoegde waarde in de snelle wereld van vandaag. Het werk verloopt efficiënter, dus men kan zich meer focussen op andere, belangrijkere zaken. Echter, de vraag of de recruiter straks nog wel nodig is kan ik nog altijd volmondig met ja beantwoorden. 

Het valt mij op dat veel bureaus de laatste tijd dit vraagstuk neerleggen bij de arbeidsmarkt. Wat zien kandidaten en klanten nu graag anders bij een werving- en selectiebureau? Wat moeten bureaus doen om een fijne ervaring te creëren en ervoor te zorgen dat kandidaten er sneller voor kiezen om zich via een bureau te laten bemiddelen? Veel van de reacties komen uit op het volgende: “Zich meer verdiepen in de sollicitant”, “Geen cv-schuiver zijn”, “Gehoor geven aan de wensen en behoeften van de sollicitant”, “Echt weten wat de functie inhoudt en wat voor soort persoon daarop past” en meer van dit soort antwoorden. Je snapt misschien al waar ik naartoe wil… Geen van de bovenstaande wensen/behoeften zijn tot in de nuances en het gevoelsmatige reeds mogelijk door AI of robotisering toe te passen. Hiervoor is menselijk contact noodzakelijk.

Een van mijn eerste vacatures waarin ik bij Strictly People heb bemiddeld, was voor de rol van Senior Salarisadministrateur bij een accountancykantoor. Uiteindelijk hebben wij bij deze organisatie een Manager Payroll geplaatst. Gedurende de gesprekken werd duidelijk wat de situatie bij de klant daadwerkelijk was. Er kon beter geschoven worden in de rollen van het huidige personeel, zodat medewerkers beter tot hun recht kwamen en er dus eigenlijk een compleet andere functie ontstond.

Empathie, het kennen van je klant en ook sfeer en veranderingen kunnen aanvoelen. Het gevoelsmatig kunnen interpreteren van antwoorden, gegeven door zowel de sollicitant als klant, waardoor je met de juiste begeleiding tot een compleet andere kern van de vraag/behoefte komt. Een stukje authenticiteit en echtheid in een gesprek en een relatie tussen de recruiter en klant, maar zeker ook de sollicitant; het zijn in mijn beleving zaken die je niet kunt vervangen door een robot of een systeem. 

Ik prijs mij gelukkig met de wetenschap dat ik als recruiter bij een bureau werk dat zich reeds onderscheidt van vele andere werving- en selectiebureaus in Nederland (en misschien wel daarbuiten). Strictly People geeft mij de ruimte om echt die verdieping op te zoeken bij de klant en de kandidaat. Om echt tot de kern van ieders behoefte te komen en om zonder tijdsdruk of persoonlijke targets een verbinding te kunnen maken op kwalitatief niveau. Mijn kracht ligt juist in het leggen van een connectie tussen mij als recruiter en een potentieel nieuwe collega van een van onze klanten. Kandidaten zijn bij ons echt mensen, en zij verdienen ook een menselijke behandeling en bemiddeling.

Kortom; heel leuk en interessant die robotisering en AI, maar als je het mij vraagt blijven goede recruiters van cruciaal belang om echt die verbinding te kunnen leggen.

Wil je in contact komen met Michelle? Ze vindt het erg leuk om kennis met je te maken via LinkedIn. Bekijk haar LinkedIn profiel en nodig Michelle uit om onderdeel te worden van jouw netwerk!

Of bekijk onze vacatures:

Vacatures Finance
Vacatures Salarisadministratie
Vacatures Interim