Sales voor Recruitment: de eerste stap naar verbinding.

Door: Maurits Romberg 3-10-2017

Categorieën
:
Algemeen,

blog_image:article_strict_150702505659d360a0cb8f6.jpg:end_blog_image

Het is alweer bijna drie jaar geleden dat ik mijn eerste stappen zette in de recruitment. Eerst in de rol van IT-Recruiter en nu alweer geruime tijd als Sales Consultant. In mijn rol als Sales Consultant voer ik veel gesprekken, zowel telefonisch als face to face, met als doelstelling in de toekomst waarde te kunnen toevoegen aan een bedrijf.

Tijdens de gesprekken die ik in de afgelopen jaren heb mogen voeren is mij duidelijk geworden dat het tijdens deze gesprekken belangrijk is om de juiste vragen te stellen, te letten op mijn intonatie en woorden zorgvuldig te kiezen.

De doelstelling van het gesprek verandert in mijn ogen nooit. Wat wel verschilt per gesprek is de wijze waarop het gesprek aangegaan wordt. Ieder mens is anders, dat is logisch. Met dit in het achterhoofd is het dus ook te begrijpen dat ieder mens een telefoongesprek anders aangaat wanneer ik bel.
Sommige mensen nemen de telefoon op met een duidelijke irritatie, omdat de zoveelste sales persoon aan de lijn hangt. Anderen nemen de telefoon op en geven mij het gevoel alsof ik hen al jaren ken terwijl in vele gevallen dit pas de eerste vorm van contact is. Het verschil in reacties die ik krijg zorgt ervoor dat geen gesprek voor mij hetzelfde is, hierin vind ik dan ook steeds mijn uitdaging.

Wel vraag ik me steeds vaker af waarom men mij, in sommige gevallen, niet uit wil horen. Zijn zij niet benieuwd naar wat ik hen te bieden heb? Willen zij niet weten waarom ik precies contact zoek?
Iedere Recruiter of HR manager wil toch voorkomen dat er vacatures open blijven staan met als gevolg dat er werk blijft liggen of dat er omzet wordt misgelopen?

Naast dat er als organisatie voordeel kan worden gehaald uit mijn telefoontje kan het ook zomaar zijn dat ik door dat ene telefoontje een kandidaat help aan een nieuwe stap in zijn of haar carrière. En natuurlijk bieden jullie ons, als organisatie, uiteindelijk de kans om dat te doen waar onze expertise ligt.

Het mooie van mijn vak vind ik het verbinden van 3 partijen. Eén telefoontje kan het begin zijn van iets moois. Ik vertel je graag ons verhaal!